Mateřská škola

Adaptace dítěte na mateřskou školu

/ Petra Tajzlerová

Adaptace dítěte na mateřskou školu (výňatek ze Školního vzdělávacího programu)         Aby se dítě dobře adaptovalo a bylo dlouhodobě spokojené, je třeba …

Adaptace dítěte na mateřskou školu

Adaptace dítěte na mateřskou školu

(výňatek ze Školního vzdělávacího programu)

 

 

 

 

Aby se dítě dobře adaptovalo a bylo dlouhodobě spokojené, je třeba dbát na zajištění přiměřeného prostředí, adekvátní nabídku podnětných činností, dodržování denního rytmu. Postupnou adaptací navozujeme kladné citové vazby mezi dítětem a učitelkou. Optimální je doba 4–6(8) týdnů, kdy se dítěti postupně prodlužuje čas pobytu (s ohledem na individualitu dítěte). Ponecháváme dítěti možnost vlastního předmětu (např. hračka, polštářek, plenka). Pokud je dítě smutné po odloučení od rodičů, dává učitelka najevo svoji přítomnost a podporu, na druhou stranu nechává dítěti dostatek času se zklidnit. V době adaptace nespojujeme třídy, nestřídají se různé učitelky.  Na procesu adaptace se domlouváme s rodiči, jak by měli s dítětem hovořit, aby se dítě do školky těšilo a zbytečně se nestresovalo, není vhodné dlouhé loučení (traumatizuje), naopak vhodný je společný rituál při loučení (např. dítě dá rodiči pusu, zamává a do třídy si vezme oblíbenou hračku), při návratu dítě nelitovat, ale pomazlit se s ním, věnovat se mu. Je vhodné chodit pravidelně (denně a ve stejnou dobu). Je třeba dítě informovat, kdy si je rodiče vyzvednou a tento slib by měl být vždy dodržen. Upřednostňujeme adaptaci bez rodičů z těchto důvodů:

  • pro děti je vše nové, musejí si zvyknout, přítomnost dalších osob tuto zátěž zvyšuje
  • při zvykání si s rodičem v prvních dnech je pro dítě mnohem složitější další zvykání po odchodu rodiče, přítomnost rodiče potlačí přirozené hledání dítěte pečující osobu v novém prostředí, na kterou se naváže
  • každé dítě vyžaduje jiný přístup, přítomní rodiče mohou odlišný přístup považovat za projev nezájmu nebo nerovného přístupu, může tím dojít k oslabení důvěry
  • dítě může z rodičů vycítit nerozhodnost, obavy a nervozitu

 

Doporučení – v prvních dnech dítě v MŠ jednu hodinu, přidávat postupně po hodině, pak do oběda, následně se spaním, nakonec tak, jak rodiče potřebují pravidelně. Nebo alespoň dva tři týdny dávat děti do školky jen na půlden a brát je domů před poledním spánkem. Dobu pobytu dítěte v MŠ nikdy nenavyšovat po víkendu nebo vynechaném dni.

 

 

Mateřská škola Nové Město na Moravě

Drobného 299
592 31 Nové Město na Moravě
ředitelka: Mgr. Soňa Šikolová
telefon: 566 598 201
datová schránka: qj6uvj4
IČO: 70995559
e-mail: sona.sikolova@nmnm.cz

zástupce: Mgr. Jitka Novotná
telefon: 566 598 202
e-mail: jitka.novotna@nmnm.cz

Kontakty na všechny zaměstnance



Úřední hodiny: ekonomický úsek

  • Pondělí6.30 – 16.00 hodin
  • Středa6.30 – 16.00 hodin

Školní jídelna

vedoucí: Hana Kloudová
telefon: 566 598 208
mobil: 778 405 725
e-mail: hana.kloudova@nmnm.cz

JIDELNÍ LÍSTEK


Zobrazit větší mapu
dotace_mssablony2digi_NPO_MSMT