Desatero pro rodiče předškoláka
1 Desatero pro rodiče předškoláka (orientační pomůcka na pomoc rodičům) Rodiče se často ptají, co by mělo v době, kdy ukončuje svůj předškolní věk, …
1
Desatero pro rodiče předškoláka
(orientační pomůcka na pomoc rodičům)
Rodiče se často ptají, co by mělo v době, kdy ukončuje svůj předškolní věk, zpravidla
zvládnout. Nabízíme rodičům k jejich základní orientaci ve věcech výchovy vzdělávání
dětí následující „desatero“ věku a potřebám dítěte odpovídajících znalostí a dovedností,
k jejichž osvojení by dítě mělo být v průběhu předškolního věku vedeno, ať už
v mateřské škole či v rodině. Je přirozené, běžné, standardní, že každé dítě zvládne
„desatero“ v míře a rozsahu svých individuálních možností a schopností. Jedná se tedy
pouze o orientační pomůcku, která reaguje na dotazy mnohých rodičů, zejména těch,
jejich děti běžnou mateřskou školu nenavštěvují.
- Dítě by mělo být dostatečně fyzicky zdatné a pohybově vyspělé. Zpravidla by
mělo např.:
- zachovávat správné držení těla (postavit se rovně)
- běhat, skákat, zvládat různé druhy lezení, překonávat překážky, pohybovat se
v různém prostředí a terénu (v lese, na sněhu, v písku apod.)
- být přiměřeně obratné (např. udržet rovnováhu na jedné noze, házet a chytat
míč, užívat různé náčiní, jezdit na tříkolce, koloběžce, kole apod.)
- být pohybově aktivní po delší dobu (10 minut a více)
- Dítě by mělo být samostatné v sebeobsluze. Zpravidla by mělo např.:
- svléknout se, obléknout i obout (zapnout a rozepnou zip i malé knoflíky, zavázat
si tkaničky, obléknout si čepici, rukavice)
- najíst se, nalít si nápoj, používat příbor, stolovat čistě
- zvládat osobní hygienu (používat kapesník, umýt a osušit si ruce, používat toaletní
papír, používat splachovací zařízení)
- zvládat drobné úklidové práce (posbírat a uklidit předměty a pomůcky na určené
místo, připravit další pomůcky, srovnat hračky, uklidit po sobě papír od sušenky
apod.)
- dokázat se postarat o své věci (udržovat v nich pořádek)
- Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové a řečové dovednosti. Zpravidla by
mělo např.:
- vyslovovat správně všechny hlásky
- mluvit ve větách, zformulovat otázku, vyprávět příběh, popsat situaci apod.
- mluvit většinou gramaticky správně (tj. užívat správně rodu, čísla, času, tvarů,
slov, předložek aj.)
- rozumět většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
- mít přiměřenou slovní zásobu, umět pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přirozeně a srozumitelně hovořit s dětmi i dospělými, vést rozhovor, domlouvat se
- Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou
orientaci. Zpravidla by mělo např.:
- zručně zacházet s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji
(pracovat se stavebnicemi, modelovat, stříhat, kreslit, malovat apod.)
- zvládat činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobnými stavebními prvky
apod.)
- tužku držet správně, tj. třemi prsty, s uvolněným zápěstím
Desatero pro rodiče předškoláka určené k veřejné diskuzi
2
- vést stopu tužky, pastelu, štětce (obkreslovat, vybarvovat, vést plynulé tahy)
- označit si výkres značkou, písmenem, popř. zkoušet napsat hůlkovým písmem
celé jméno
- napodobit základní geometrické obrazce, různé tvary, (popř. písmena)
- rozlišovat pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
- řadit prvky zleva doprava, zprava doleva i v dalších směrech
- upřednostňovat užívání pravé či levé ruky při kreslení či v jiných činnostech, kde
se preference ruky uplatňuje (mělo by být zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či
levák)
- Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy. Zpravidla by
mělo např.:
- rozlišovat podstatné znaky předmětů (rozlišovat barvy, tvary, figuru a pozadí)
- skládat obrázky z několika tvarů
- nalézat rozdíly na dvou obrazcích, doplňovat detaily, postřehnout změny (co je
nového, co chybí) na obrázku i ve skutečnosti
- rozlišovat jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky
s abstraktní podobou (písmena, číslice)
- rozlišovat zvuky (např. zvuky jednoduchých hudebních a rytmických nástrojů)
- skládat slova z několika slabik, sluchově rozložit slovo na slabiky, rozeznávat
počáteční hlásku ve slově, vytleskat slabiky ve slově
- Dítě by mělo zvládat jednoduché logické, myšlenkové a početní operace
Zpravidla by mělo např.:
- ukazovat na prstech či předmětech počet, počítat na prstech, počítat po jedné,
chápat, že číslovka vyjadřuje počet
- vyjmenovat číselnou řadu a určit počet prvků minimálně v rozsahu do šesti
- porovnat počet prvků (např. poznat co je více, méně, o kolik)
- rozpoznat odlišné tvary a tělesa (kruhový, čtvercový apod.)
- rozlišovat a porovnávat vlastnosti předmětů (velikost, tvar aj.), nacházet společné
a rozdílné znaky
- třídit, seskupovat a přiřazovat předměty dle daného kritéria (řadit, uspořádat
např. korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
- přemýšlet, vést jednoduché úvahy, komentovat, co dělá („přemýšlet nahlas“)
- řešit jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy,
labyrinty
- rozumět časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, dříve, později,
včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý,
velký, těžký, lehký)
- Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a paměť.
Zpravidla by mělo např.:
- udržovat soustředěnou pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10 -15 min.)
- věnovat se soustředěně i činnostem, které nejsou pro ně aktuálně zajímavé
a které mu byly zadány
- záměrně si zapamatovat, co prožilo, vidělo, slyšelo, po přiměřené době si toto
vybavit a reprodukovat
- znát říkadla, básničky, písničky
- postupovat při činnostech podle pokynů
- pracovat samostatně
Desatero pro rodiče předškoláka určené k veřejné diskuzi
3
- Dítě by mělo být přiměřeně citově a sociálně vyspělé a samostatné. Zpravidla
by mělo např.:
- být po určitou část dne bez problémů odloučeno od rodičů
- chovat se kontrolovaně, bez výrazných výkyvů v náladách
- ovládnout své pocity (reagovat přiměřeně na drobný neúspěch, odložit přání
na pozdější dobu, přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
- uplatňovat základní společenská pravidla (zdravit, požádat, poděkovat, omluvit
se)
- navazovat kontakty s dítětem i dospělými, komunikovat s nimi (kamarádit se,
vyhledávat partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvat, rozdělovat a měnit si
role)
- k dětem se chovat přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělit se o hračky, pomůcky,
pamlsky, rozdělit si úlohy, všímat si, co si druhý přeje)
- brát ohled na druhé (dokázat se dohodnout, počkat, vystřídat se)
- zapojovat do práce ve skupině, vyjednávat a dohodnout se, vyslovovat
a obhajovat svůj názor
- dodržovat ve skupině (v rodině) daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány
pokyny, být srozuměno se jimi řídit (uposlechnout pokynů)
- Dítě by mělo být schopno vnímat přiměřené kulturní podněty a projevovat se
v tvořivých činnostech. Zpravidla by mělo např.:
- pozorně poslouchat či sledovat se zájmem literární, filmové, dramatické či
hudební představení
- zúčastňovat se dětských kulturních programů a akcí (např. výstav), zábavných
akcí, slavností, sportovních akcí
- vyprávět, co vidělo, slyšelo, dokázat říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo
- zajímat se o knihy, znát pohádky a příběhy, mít své oblíbené hrdiny
- znát celou řadu písní, básní a říkadel, reprodukovat je, zpívat, rytmizovat,
zvládnout jednoduchou divadelní roli
- kreslit, malovat, modelovat, vytvářet
- hrát tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře)
- Dítě by mělo být schopno se přiměřeně orientovat ve svém prostředí.
Zpravidla by mělo např.:
- vyznat se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientovat v blízkém
okolí (vědět, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště apod.)
- zvládat běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např.
vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptát
se na to, čemu nerozumí, umět telefonovat, dbát o pořádek a čistotu, samostatně
se obsloužit, zvládá drobné úklidové práce, starat o rostliny či drobná domácí
zvířata)
- vědět, jak se má chovat (např. doma, ve školce, na veřejnosti, u lékaře,
v divadle, v obchodě, na hřišti, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snažit se
to dodržovat (chovat se přiměřeně a bezpečně, uvědomovat si možná nebezpečí,
- znát a zpravidla dodržovat základní pravidla chování na ulici (dávat pozor
při přecházení, rozumět světelné signalizaci)
- mít elementární poznatky o sobě, svém prostředí i okolním světě (např. znát části
těla i některé orgány, vědět, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišovat
různá povolání, znát běžné pomůcky, nástroje, znát jména některých rostlin,
stromů, zvířat a dalších živých tvorů, vědět, k čemu jsou peníze, orientovat se
v dopravních prostředcích, znát některé technické přístroje apod.)
- rozumět běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně
setkává (např. podnebí, počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky
Desatero pro rodiče předškoláka určené k veřejné diskuzi
4
a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání
s odpady)
- mít elementární povědomí o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk), o existenci
jiných zemí a národů, o světadílech, planetě Zemi, vesmí
Mateřská škola Nové Město na Moravě
Drobného 299
592 31 Nové Město na Moravě
ředitelka: Mgr. Soňa Šikolová
telefon: 566 598 201
datová schránka: qj6uvj4
IČO: 70995559
e-mail: sona.sikolova@nmnm.cz
statutární zástupce: Eva Tulisová
telefon: 773 779 614
e-mail: eva.tulisova@nmnm.cz
Kontakty na všechny zaměstnance
Úřední hodiny:
- Pondělí7.00 – 16.00 hodin
- Středa7.00 – 16.00 hodin
Školní jídelna
vedoucí: Hana Kloudová
telefon: 566 598 208
mobil: 778 405 725
e-mail: hana.kloudova@nmnm.cz
JIDELNÍ LÍSTEK
Zobrazit větší mapu