Mateřská škola

Polytechnika hravě a zábavně

/ Petra Tajzlerová

Polytechnika hravě a zábavně Naše mateřská škola se v letošním roce zapojila do projektu „Malá technická univerzita“. Jednalo se o zábavný program v rámci polytechnického …

Polytechnika hravě a zábavně

Polytechnika hravě a zábavně

Naše mateřská škola se v letošním roce zapojila do projektu „Malá technická univerzita“. Jednalo se o zábavný program v rámci polytechnického vzdělávání.

Názorně a jednoduše byly dětem předány základy techniky a jako prostředek byla používána stavebnice Lego Duplo, kterou děti dobře znají a mají ji rády.

Projekt byl rozdělen do osmi úseků, ve kterých se děti účastnily herních aktivit k daným tématům. Děti si vyzkoušely skutečné fyzikální vlastnosti, pracovat samostatně i ve skupině. Na konci každého tématu byly odměněny diplomem. Za absolvování všech lekcí děti získaly titul „Mistr stavitel“.

V první lekci „Stavitel města“ se děti učily orientaci v prostoru, práci s mapou, poznávání geometrických tvarů, propojení stavby s piktogramy, překreslování budov do mapy a stavby silnic podle plánků. V rámci polytechnických činností se učily stavět systémem „vázání kostek“ aby byla stavba pevná.

Ve druhé lekci „Malý architekt“ si děti zahrály na stavitele, seznámily se s pojmy technický výkres, příčka, obvodové zdi a půdorys domu. Postavily z kostek domy v 2D a 3D provedení podle technických výkresů, určily názvy jednotlivých místností a nakonec do nich rozmístily nábytek.

Ve třetí lekci „Malý inženýr“ děti stavěly půdorys domů podle technického výkresu a následně zapojovaly jednotlivé rozvody po domě. Hravou formou si vyzkoušely jak teče čistá i odpadní voda a připojovaly rozvody k jednotlivým zdrojům (vodárna, čistička, elektrárna).

Ve čtvrté lekci „Malý projektant“ děti postavily podle plánků domy, čističku, trafostanici a vodojem, pomocí barevných drátů zapojovaly rozvody elektřiny, vody a kanalizace. Červenými dráty zapojovaly pouliční osvětlení, rozsvítily lampy a domy, modrým potrubím vybudovaly vodovodní síť z vodojemu do všech domů v ulici a černým potrubím vystavěly kanalizaci z každého domu až do čističky odpadních vod.

V páté lekci „Stavitel mostu“ děti vyslechly příběh o Karlovu mostu, samy postavily most přes řeku podle svých představ a dovedností, který jim však spadl. Poté se učily stavět mosty podle plánku – stavba a spojování pilířů pomocí vázání kostek. Týmovou prací byl vytvořen dlouhý pevný osvětlený „Karlův most“, děti si vyzkoušely jeho nosnost tím, že se poněm mohly projít.

V šesté lekci „Stavitel věží“ si každý postavil věž podle technického výkresu a následně si ověřoval stabilitu jednotlivých věží. Děti se dověděly, jak důležitá je stavba pevné základny a rozklad hmotnosti stavby. Seznámily se s významem televizního vysílače Ještěd a ve skupinách podle technického výkresu postavily jeho model. Nakonec nasadily na model papírový plášť, na stožár umístily českou vlajku a věž rozsvítily.

V sedmé lekci „Malý zpracovatel odpadu“ se děti seznámily s tříděním odpadů, jednotlivými druhy kontejnérů, kde je v našem městě sběrný dvůr, co se děje s vytříděným odpadem. Ze stavebnice Lego Duplo si postavily jednotlivé kontejnery a umístily je do města podle technického výkresu. Na závěr si zahrály pohybovou hru „Indiánské třídění odpadů“.

V poslední části projektu „Malý energetik“ jsme hovořili o tom, jak je důležitá elektřina a k čemu ji doma využíváme. Toto jsme si ověřili v praktické hře – se zavřenýma očima si sáhnout na nos nebo sundat boty. Seznámili jsme se s různými druhy elektráren a způsoby výroby elektřiny např.u větrné elektrárny děti foukaly do větrníku, u vodní elektrárny zkoušely roztočit lopatky mlýnku vodou u tepelné elektrárny jak se vytvoří pára. Podle plánku děti stavěly tepelnou elektrárnu, trafostanici, věže, most. Mezi jednotlivými částmi vedla elektřina a děti se dověděly jak vlak dopraví uhlí do elektrárny, z něj se vyrobí elektřina, kudy vede a co se s ní děje. Nakonec byly poučeny, že na spadené dráty se nesahá!

A co nám tento projekt dal? Děti se naučily vzájemně spolupracovat, společně řešit problémové situace, vzájemně se domlouvat a poradit si, pracovat na základě technických výkresů a plánů, technicky přemýšlet. Částečně měly možnost proniknout do principů stavitelství a seznámit se se základy budování staveb silnic a rozvodů hravou formou a s nadšením.

MŠ Nové Město na Moravě: Mgr. Bílá, Mgr. Zelená

Mateřská škola Nové Město na Moravě

Drobného 299
592 31 Nové Město na Moravě
ředitelka: Mgr. Soňa Šikolová
telefon: 566 598 201
datová schránka: qj6uvj4
IČO: 70995559
e-mail: sona.sikolova@nmnm.cz

statutární zástupce: Eva Tulisová
telefon: 773 779 614
e-mail: eva.tulisova@nmnm.cz

Kontakty na všechny zaměstnance



Úřední hodiny:

  • Pondělí7.00 – 16.00 hodin
  • Středa7.00 – 16.00 hodin

Školní jídelna

vedoucí: Hana Kloudová
telefon: 566 598 208
mobil: 778 405 725
e-mail: hana.kloudova@nmnm.cz

JIDELNÍ LÍSTEK


Zobrazit větší mapu

Mateřská škola jako příspěvková organizace vznikla v roce 2003 sloučením pěti pracovišť. V současné době tvoří mateřskou školu čtyři pracoviště.Mateřská škola

dotace_mssablony2digi_NPO_MSMT