Potenciální rizika moderních technologií a jejich prevence v mateřské škole
Během několika posledních desetiletí došlo k intenzivnímu vývoji informačních technologií a médií, která nás obklopují ze všech stran. Mezi ně řadíme mobilní telefony, počítače, tablety …
Během několika posledních desetiletí došlo k intenzivnímu vývoji informačních technologií a médií, která nás obklopují ze všech stran. Mezi ně řadíme mobilní telefony, počítače, tablety a televize. Lidé jsou s nimi v každodenním kontaktu a tím pádem i děti předškolního věku. Ty disponují velkou mírou fantazie, a proto prozkoumávají vše nové. Prevence sociálně patologických jevů je tedy důležitá od prvního kontaktu dítěte s těmito technologiemi.
První riziko představují mobilní telefony, protože věk pro jejich pořizování dětem se neustále snižuje. Vlastnictví telefonu zejména v dětském kolektivu znamená sociální prestiž, ale dítě se může stát snadno obětí kyberšikany nebo závislým na telefonu.
Další riziko pro děti předškolního věku je osobní počítač a tablet. Jejich prostřednictvím mohou hrát děti hry, které ovlivňují jejich vývoj. Závisí tedy na rodičích nebo pedagogovi, jakou hru dítěti nabídne. Hraní nevhodných a násilných her způsobuje agresi v dítěti a snižuje jeho empatii. Dítě má pak sklony ke rvačkám a šikanování. Také nadměrné trávení času u počítače způsobuje nejen psychické, ale i fyzické potíže (obezita, nemoc očí). Proto je pořád nutné dbát na kontrole dětí a množství času u počítače či tabletu.
Rizikem je i sledování televize, protože dokáže navodit pocit, že to co vidíme, je skutečnost. Děti předškolního věku jsou tak vysoce ohroženou skupinou pro vznik psychické závislosti. Nadměrné sledování televize je totiž ochuzuje a zkresluje jejich vnímání světa.
Důležitý význam prevence začíná v rodině. Rodiče by měli regulovat čas a také obsah, dále motivovat děti k alternativnímu trávení volného času a nabídnout jim dostatečné možnosti kreativních či volnočasových aktivit. Primární prevence současně probíhá i v mateřské škole. Preventivní strategie by měly vždy odpovídat věku dítěte. Jako neúčinné se jeví zastrašování, nadávky, prosby či prosté sdělování informace bez zpětné vazby.
Mezi efektivní preventivní programy sociálně patologických jevů můžeme zařadit strategie, které odpovídají schopnostem a znalostem dětí, jsou prováděny v menších skupinách, berou v úvahu etnické či rasové odlišnosti, využívají pozitivní příklady osob (rodiče, osobnosti, pohádkové bytosti). Na pomoc si mohou přizvat i jiné organizace a odborníky. Důležitá je dlouhodobost a soustavnost působení na děti.
Doporučení pro pedagogy při edukaci je umět ovládat technologie a digitální média, zvážit čas, vhodnost obsahu her nebo výukových programů, nabízet další možnosti trávení času, podporovat zdravý životní styl a spolupracovat s rodinou.
Zdroj: Speciál pro mateřské školy 3/16
Autor článku: PhDr. Mgr. Michaela Fialová
Zpracovala: Mgr. Petra Tajzlerová
Mateřská škola Nové Město na Moravě
Drobného 299
592 31 Nové Město na Moravě
ředitelka: Mgr. Soňa Šikolová
telefon: 566 598 201
datová schránka: qj6uvj4
IČO: 70995559
e-mail: sona.sikolova@nmnm.cz
statutární zástupce: Eva Tulisová
telefon: 773 779 614
e-mail: eva.tulisova@nmnm.cz
Kontakty na všechny zaměstnance
Úřední hodiny:
- Pondělí7.00 – 16.00 hodin
- Středa7.00 – 16.00 hodin
Školní jídelna
vedoucí: Hana Kloudová
telefon: 566 598 208
mobil: 778 405 725
e-mail: hana.kloudova@nmnm.cz
JIDELNÍ LÍSTEK
Zobrazit větší mapu