Mateřská škola

Rodičem s nadhledem

/ Petra Tajzlerová

Rodičem s nadhledem   Odklad začátku školní docházky je tak běžný, že už nikomu nepřipadá zvláštní. V letech 2006 a 2009 se týkal neuvěřitelných 18% …

Rodičem s nadhledem

Rodičem s nadhledem

 

Odklad začátku školní docházky je tak běžný, že už nikomu nepřipadá zvláštní. V letech 2006 a 2009 se týkal neuvěřitelných 18% dětí, což znamená, že každý pátý předškolák zůstal ve školce ,,sedět“ o rok déle!

 

Fenomén doby

Odstartoval zcela nový trend ve výchově. Ta se hodně zvolnila, když matky začaly hodně pracovat a méně se věnovat svým dětem. Výsledkem je špatný vývoj hrubé, jemné motoriky, grafomotoriky a  hlavně řeči – v poslední době hodně přibývá patlavých a neobratných dětí. Z důvodu nedůsledné výchovy u předškoláků se snižuje úroveň sociálních dovedností, samostatnosti, schopnosti sebeobsluhy nebo rychlosti pracovního tempa. Mámy mají zato, že o všechno by se měla postarat mateřská škola. Klesá připravenost dětí při nástupu do školy, za níž by měli být odpovědní rodiče..

 

Rozhodující slovo

Mělo by stačit, když zralost dítěte posoudí paní učitelka a projde u zápisu do školy. O odkladu ale rozhodují rodiče.

 

Jsou jen čtyři kritéria, která musí dítě se vstupem do školy splnit:

  • Fyzická zralost

V tomto případě se posuzuje tělesná stránka, včetně váhy a výšky dítěte, nemocnost a obranyschopnost.

  • Sociální zralost

Je potřeba posoudit schopnost dítěte odloučit se od matky, rodiny, přijmout cizí autoritu, zvládat sebeobsluhu v oblasti hygieny, oblékání, stravování, ale i určité pracovní tempo a výdrž u činnosti.

  • Percepčně motorická zralost

Jedná se o úroveň hrubé a jemné motoriky, prostorové vnímání a laterality – vyhraněnosti

  • Kognitivní znalost

Posuzuje úroveň myšlení, paměti, pozornosti a úrovně řeči. Ta je zásadní, neboť přibývá patlavých dětí.

 

Rok navíc ..

Pro děti, které skutečně potřebují odklad, je rok navíc požehnáním. Doženou, co zameškaly a srovnají krok s vrstevníky. V tomto roce se ve školce na dětech intenzivně pracuje dle jejich potřeb a schopností.

 

Co vašemu dítěti vstup do školy rozhodně neusnadní?

Počítač a telefon s odůvodněním ,,doba si to žádá“. Ale právě proto jsou děti méně fyzicky obratné i odolné, neumějí si poradit v běžných životních situacích, trpívají poruchami pozornosti, protože jsou obklopeny příliš mnoha podněty naráz. Když dítě nepovedete k tomu, že je normální běhat venku, získávat sociální kontakty, občas se poprat nebo si rozbít koleno, nikdy to samo od sebe dělat nezačne. Nezdržujte dítě ve vývoji! Buďte s ním a vnímejte ho, podporujte,  učte ho plavat, jezdit na kole, hrajte s ním karty, skládejte puzzle, lego, mluvte s ním…Přitom všem se ale držte na pozadí jako rodič, nechávejte dítě experimentovat, poznávat svět po svém.. Buďte vzorem, ale nediktujte. Spíše inspirujte a vše půjde přirozenou cestou.

 

Zdroj: Jana Potužníková – Perfectwoman.cz

Zpracovala: Marcela Bizoňová

 

Mateřská škola Nové Město na Moravě

Drobného 299
592 31 Nové Město na Moravě
ředitelka: Mgr. Soňa Šikolová
telefon: 566 598 201
datová schránka: qj6uvj4
IČO: 70995559
e-mail: sona.sikolova@nmnm.cz

statutární zástupce: Eva Tulisová
telefon: 773 779 614
e-mail: eva.tulisova@nmnm.cz

Kontakty na všechny zaměstnance



Úřední hodiny:

  • Pondělí7.00 – 16.00 hodin
  • Středa7.00 – 16.00 hodin

Školní jídelna

vedoucí: Hana Kloudová
telefon: 566 598 208
mobil: 778 405 725
e-mail: hana.kloudova@nmnm.cz

JIDELNÍ LÍSTEK


Zobrazit větší mapu

Mateřská škola jako příspěvková organizace vznikla v roce 2003 sloučením pěti pracovišť. V současné době tvoří mateřskou školu čtyři pracoviště.Mateřská škola

dotace_mssablony2digi_NPO_MSMT