Co vše by mělo dítě zvládat, než půjde k zápisu do 1. třídy
POZORNOST Každý předškolák, který je zralý nastoupit do školy, udrží pozornost na 15 minut u jednoho úkolu. Po tuto dobu zvládne pracovat, aniž by …
POZORNOST
Každý předškolák, který je zralý nastoupit do školy, udrží pozornost na 15 minut u jednoho úkolu. Po tuto dobu zvládne pracovat, aniž by ho vyrušilo okolí a přitom neztratil zájem úkol dokončit. Budoucí školák se o úkoly zajímá a vyhledává je.
JEMNÁ MOTORIKA
Pro předškoláka je důležité, aby měl ruku uvolněnou, a aby dokázal z prstů udělat „špetku“, která je základem pro držení tužky. Předškolák si bez problémů zapne knoflíky a zaváže tkaničky a při vymalovávání obrázků nepřetahuje.
TĚLESNÉ PROPORCE
Tělo předškoláka se mění, pomalu mizí tuková vrstva, která je charakteristická pro malé děti, a také hlava se zmenšuje v poměru k tělu. Dítě, které nastupuje do školy, průměrně váží 20 kilogramů a měří okolo 120 centimetrů. Školák musí unést aktovku, a také vydržet sedět během vyučování.
SLUCH
Aby se školák naučil dobře číst a psát, měl by už v mateřské škole umět rozeznat první hlásku ve slově a poté další hlásky ve slovech. Pokud tohle nezvládá, neměl by do školy nastupovat.
ZRAK
Žádné dítě automaticky neumí rozeznat tvary. Po narození dítě nejprve rozezná jen světlo a tmu a největší vývoj zraku je před nástupem do školy. Jak dítě vnímá zrakem, můžeme zpozorovat při skládání puzzlů, při hledání rozdílů mezi dvěma obrázky nebo při hraní pexesa.
POČÍTÁNÍ
Počítání nezahrnuje jen poznávání čísel, ale je potřeba umět vnímat čas a prostor. Proto se schopnost počítat rozvíjí postupně. Pro předškoláka by neměl být problém napočítat do deseti a chápe, že z číselné řady nemůže žádné číslo vynechat nebo opakovat. Dítě v předškolním věku umí spočítat, kolik je na obrázku aut a chápe princip odčítání a sčítání.
ŘEČ
Aby se dítěti ve škole dařilo a naučilo se nejsnadněji číst a psát, nemělo by mít poruchy řeči, ať už se jedná o koktání nebo špatnou výslovnost. Řečové vady mohou být způsobeny nezralostí v motorickém vývoji, ale také nezralostí ve sluchovém či zrakovém vnímání. Proto je důležitá návštěva logopeda.
VĚK
Děti, které do 31.srpna daného roku dovrší věku 6 let, musí povinně k zápisu. K zápisu mohou jít i děti, které se narodily později, ale odborník by měl posoudit zralost dítěte. Pokud nastoupí dítě do školy předčasně, může se stát, že školu nebude zvládat a bude se cítit neúspěšné. A naopak, dítě které je na školu zralé, ale nenastoupí do ní, se bude ve školce nudit. Přitom už je připravené na učení.
ZRALOST
Zralost znamená, že se dítě podřídí autoritě učitelky a svá přání odloží na později. Nepřerušuje jiné děti, když mluví, respektuje hodinu a přestávku. Je také schopno pracovat ve skupině, zvládá sebeobsluhu, tzn. Umí se obout, obléknout a nají se příborem.
TĚLESNÁ ZDATNOST
Před nástupem do školy by dítě mělo zvládnout hodit a chytit míč, udrží rovnováhu nebo přeskočit překážku. Každé dítě se vyvíjí jinak rychle. Někdy se dítě vyvíjí pomaleji, než je obvyklé. Nemusí to tedy znamenat, že je nešikovné.
Zdroj: HRDINOVÁ, Radka. Zvládne vaše dítě školu? Mladá Fronta Dnes. 2016, , str.4.
Zpracovala: Blanka Vlčková
Mateřská škola Nové Město na Moravě
Drobného 299
592 31 Nové Město na Moravě
ředitelka: Mgr. Soňa Šikolová
telefon: 566 598 201
datová schránka: qj6uvj4
IČO: 70995559
e-mail: sona.sikolova@nmnm.cz
statutární zástupce: Eva Tulisová
telefon: 773 779 614
e-mail: eva.tulisova@nmnm.cz
Kontakty na všechny zaměstnance
Úřední hodiny:
- Pondělí7.00 – 16.00 hodin
- Středa7.00 – 16.00 hodin
Školní jídelna
vedoucí: Hana Kloudová
telefon: 566 598 208
mobil: 778 405 725
e-mail: hana.kloudova@nmnm.cz
JIDELNÍ LÍSTEK
Zobrazit větší mapu